Wielokulturowe dziedzictwo regionu. Iciek, Jansen, Jaś –„ znajomek” z dawnego Złotowa – wykorzystanie materiałów o różnej fakturze
PRZEBIEG ZAJĘĆ W Spichlerzu Złotowskim: Wprowadzenie do tematu poprzez prezentację multimedialną; Prezentacja losów społeczności Polaków, Niemców i Żydów w ujęciu historycznym, aż do czasów po II wojnie światowej z szczególnym uwzględnieniem judaizmu; przekazanie informacji o tradycjach świątecznych, potrawach, muzyce, wierzeniach, sposobie życia, wybitnych przedstawicielach; PRZEBIEG ZAJĘĆ W KAPLICY PAMIĘCI: W
Warsztaty rzeźbiarskie w muzeum
Muzeum Ziemi Złotowskiej w Złotowie zaprasza na zajęcia rzeźbiarskie. Warsztaty poprzedzi krótka prelekcja tematyczna, będącą inspiracją dla uczestników do dalszej pracy z gliną. W ramach zajęć będzie można się dowiedzieć – Skąd się bierze glina? Jak tworzyć w glinie? Z czym łączyć ceramikę? Jak malować swoje prace? Autorskie techniki rzeźbiarskie
Warsztaty z rękodzieła ludowego – ludowe pająki z kolorowej bibuły
Dzieci uczą się wykonywania pająków na konstrukcji opartej na okrągłym stelażu. Pająk to ozdoba wiejska z XIX wieku podwieszana pod sufitem. Jak czytamy w książce Aleksandra Jackowskiego „Polska sztuka ludowa”, pająki pełniły dawniej funkcje obrzędowe, które z czasem się zatarły. Prawdopodobnie powstały z chęci naśladowania żyrandoli oglądanych na dworach lub
Uchylamy wieko malowanej skrzyni wiannej
Wprowadzenie do tematu poprzez zapoznanie uczestników zajęć z nowymi pojęciami, dawnymi sprzętami i pracami związanymi z obróbką lnu oraz wyglądem i zawartością skrzyń wiannych: międlica, szczotka do lnu, kołowrotek, krosno, czółenko, przędzenie, tkanie, kądziel, płótno, zgrzebne, pacześne, osnowa, wątek, wiano, skrzynia wianna, lico skrzyni, wieko. Pokaz procesu tkania na krośnie.
Tak było w przedwojennej szkole
PRZEBIEG ZAJĘĆ W SPICHLERZU ZŁOTOWSKIM: Wprowadzenie do tematu poprzez zwiedzanie wystawy Szkoły Polskiej z okresu międzywojnia. Pogadanka wzbogacona o pokaz eksponatów, na temat warunków nauczania w przedwojennej szkole niemieckiej i polskiej – tajnej i jawnej: – dawne nazwy przedmiotów, materiały i przybory do pisania, podręczniki, zajęcia śródlekcyjne, dyscyplina. – wprowadzenie
Święta na Krajnie czyli adwentowe warsztaty rękodzieła artystycznego
Poprzez prezentację przybliżymy uczestnikom zwyczaje adwentowe i świąteczne kultywowane na Krajnie: kozi czwartek, przysłowia i przesądy i typowe potrawy wigilijne. Przedstawimy historię Szopki Krakowskiej. Nauczymy się przygotowywać ozdoby świąteczne i witraże świąteczne. Warsztaty odbywają się w budynku Spichlerza Złotowskiego i przeznaczone są dla grupy około 15 osób w wieku 6
Święci w mieście
Nawiązanie do budowli przedstawionych na kartkach – rozpoznanie, okoliczności powstania budowli. Definicja słowa patron, jaka jest jego rola, wymienienie najbardziej znanych patronów. Omówienie patronów złotowskich kościołów i odszukanie w muzeum ich wizerunków (św. Maria Panna, św. Stanisław Kostka, św. Piotr, św. Paweł, św. Roch). Wykonanie pracy plastycznej z zarysem kościoła
Skąd w Złotowie Pomnik Piasta?
Są to zajęcia, na których zostanie poruszona geneza powstania jedynego w Polsce pomnika Piasta. Następnie dzieci udadzą się pod pomnik, aby złożyć kwiaty u stóp kamiennego wizerunku Piasta. Po powrocie wykonają jego papierową kopię. Zadanie: wykonanie z pudełek i kartonów dużej formy przestrzennej na podobieństwo pomnika Piasta. Warsztaty odbywają się
Poznajemy pracę archeologa
Wyjaśnienie pojęcia archeologia, archeolog, prehistoria. Omówienie życia codziennego na podstawie eksponatów z działu archeologii. Własnoręczne mielenie ziarna przy użyciu żaren. Zadanie plastyczne: zilustrowanie zapisanych na kartkach zajęć pradawnych ludzi na wspólnym papierze. Praca z książeczką muzealną polegająca na wyklejaniu naczynia prehistorycznego z wyciętych kawałków. Warsztaty odbywają się w budynku Spichlerza
Poznajemy historię Złotowa – zajęcia w terenie
Zdobywanie wiedzy o historii miasta i jego położeniu. Poznanie wielokulturowej i wieloreligijnej przeszłości Złotowa. Doskonalenie umiejętności posługiwania się mapą. Kontakt ze środowiskiem lokalnym w trakcie zbierania informacji. Umiejętności porozumiewania się z drugim człowiekiem i pracy w grupie. Kształtowanie postawy tolerancji wobec odmienności i dostrzeganie osiągnięć innych ludzi. Przestrzeganie przepisów ruchu
Postaci – obrazy
Uczestnicy pogłębią swoją wiedzę na temat postaci charakterystycznych dla złotowszczyzny i stworzą je przy pomocy m.in. papieru oraz krepy. Wizerunki Żyda, szlachcica polskiego, pary Krajniaków czy żydowskiej poetki Nahidy Sturmhöfel. Przybliżą dzieciom historie narodowości zamieszkujących Ziemię Złotowską przez wieki. Warsztaty odbywają się w budynku Spichlerza Złotowskiego i przeznaczone są dla
Portret sarmacki
Wprowadzenie do tematu poprzez zapoznanie uczestników z kulturą sarmacką, szlacheckim stylem życia, ubiorem oraz fryzurami na postawie portretów Andrzeja Karola i Marii Grudzińskich znajdujących się w muzeum oraz portretu trumiennego Zygmunta Grudzińskiego z fary złotowskiej. Przedstawienie znaczenia ciągłości rodu w czasach szlacheckich, prezentacja genezy herbów i symboliki heraldyki. Zapoznanie z